Yaşam

Hüzün Yılı’nın müjdesi olan mucizevi yolculuk: ‘Mucize’

Hz. Peygamberimiz (sav)’in peygamberliğinin 10. yılı hüzün yılıydı. Ve çok sevdiği eşi Hz. Hem Hatice’yi hem de onu çocukluğundan beri her türlü sefaletten koruyan amcası Ebu Talib’i kaybetmenin yasını tutuyordu. O da taşlanarak Taif’ten kovuldu. İşte Hz. Peygamber Efendimiz bu hüzün yılında iken, Miraç hadisesi kendisine ilaç olarak gelmiş ve içini rahatlatmıştır. Miraç olayını başından sonuna kadar her detayıyla sizler için araştırdık ve yazdık…

Peygamberimizin bizzat yaptığı, hatta rüya bile olmayan bu hayret verici, mucizevi yolculukta Allah, Peygamberimize ve tüm İslam alemine dönüm noktası olacak ikramlarda bulunmuştur.

“Peygamber (sav)’e (Mirac) üç şey verildi: Beş vakit namaz, Bakara Suresi’nin sonu (Amenerrasul) ve ümmetinin büyük günahlarının bağışlandığının haberi…”Müjde verildi.”

serap nedir?

Sözlükte “yukarı çıkmak, yükselmek” anlamına gelen urûc kökünden türetilen mi’râc kelimesi, “yükselmeye yarayan, merdiven” anlamlarına gelmektedir. Terim olarak Hz. Peygamber’in göğe yükselişinden ve Allah’a yükselişinden bahseder.

İslam kaynaklarında daha çok ele alındığı şekliyle mi’raj olayı iki aşamada meydana gelmiştir. Resûlullah’ın bir gece Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksa’ya gidişine isra, oradan göğe çıkışına mi’rac denir.

Kuran’da geçen mucize olayı

Mukaddes Kitabımız Kuran-ı Kerim’de Allah (cc) Mucize Olayı hakkında şöyle buyurmuştur:

“Kulunu (Muhammed’i) bir gece Mescid-i Haram’dan çevresini bereketlendirdiğimiz Mescid-i Aksa’ya, kendisine ayetlerimizden bazılarını göstermek için götüren Allah, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Şüphesiz O, her şeyi bilen ve her şeyi çok iyi görendir.”(İSRA suresi-1)

Bu ayet, önemli ve şaşırtıcı şeylerde değerine dikkat çekmek için kullanılan ‘SUBHANE’ (tenzihli) kelimesiyle başlamaktadır. Bu söz, Cenâb-ı Hakk’ın noksan sıfatlardan tamamen münezzeh olduğunu anlatır. Allah’ın eşsiz sanatı karşısında hayret ifadesi olarak da kullanılmaktadır. Aynı zamanda mühim bir tesbîhâttır.

Miraj olayı nasıl gerçekleşti?

Hadis kaynaklarında, siyer ve delâil kitaplarında isra ve mi’rac hakkında pek çok rivayet vardır. Buhari ve Müslim’deki rivayetlerin ortak noktalarına göre Mirac adı verilen bu mucizevi yolculuk şu şekilde gerçekleşmiştir:

Bir gece, Resulullah (sav) Kabe’de Hicr veya Hatim denilen bir yerde -bazı rivayetlerde uykudayken veya uyku ve uyanıklık halindeyken- Cebrail geldi; Sandığını açtı, zemzemle yıkadıktan sonra içini iman ve hikmetle doldurup kapattı.

Burak adında bir ata bindirip Beytülmakdis’e götürdü. Resûl-i Ekrem, Mescid-i Aksa’da iki rekat namaz kılıp dışarı çıkınca Cebrail, biri süt, öteki şarap dolu iki kap getirdi. Allah Resulü süt dolu kabı seçtiğinde, Cebrail ona: “Sen tabiatı seçmişsin” dedi, sonra onu aldı ve dünya semasına kaldırdı.

Her bir gökte sırasıyla Adem, İsa, Yusuf, İdris, Harun ve Musa peygamberlerle görüştüler; Nihayet Beytülma’mur’un bulunduğu yedinci semada Hz. İbrahim’le görüştü.

Sidretü’l-müntehâ (Miraç gecesi Peygamberimizin yanında ilahî sırların hâsıl olduğu ağaç) denilen yere vardıklarında, kâtip meleklerden kalem sesleri işiterek Allah’ın huzuruna çıktı.

Burada Cenab-ı Hak elli vakit namazı farz kılmıştır. Hz. Musa, elli vakit namazın ümmetine ağır geleceğini söyleyerek, Allah’tan kendisini hafifletmesini dilemesini tavsiye etti.

Namaz beş vakte indirilinceye kadar, Hz. Peygamber’in Allah’ın huzuruna daveti ve Musa ile diyaloğu devam etmiştir (Buhari)

Bir rivayete göre Bakara sûresinin son âyetleri Mi’râc’ta Resûlullah’a inmiş ve Allah’a şirk koşmayanların mağfiret edileceği (Müsned) bildirilmiştir.

Ancak bazı ayetlerin başka bir şekilde indirilmiş olmasının, Kuran’ın Cebrail tarafından indirildiği gerçeğine aykırı olacağı ve bu tür rivayetlerin ayetlerin faziletlerine atfedilmesi gerektiği ifade edilmiştir. (TDV İslam Ansiklopedisi)

Mi’raj ile ilgili rivayetlerde bazı farklılıklar vardır. Örneğin bazı sahih rivayetlerde Mescid-i Haram’dan göğe yükseliş doğrudan anlatılmaktadır (Buhari).

Ancak isra ve mi’racın aynı gecede gerçekleştiği kabul edildiğinde ve bütün rivayetler dikkate alındığında, Allah Resulü’nün Mescid-i Aksa’ya uğrayarak Hz. Musa ve İsa, orada dua etmek için.

Diğer bazı rivayetlere göre ise, Allah Resulü Mekke’deki olayı haber verdiğinde, Kureyş kabilesi onu yalanlayıp Mescid-i Aksa ile ilgili sorular sorunca, Allah ona mescidi göstermiş ve böylece soruları cevaplamıştır. (Müsned)

İsrâ ve miracın mahiyeti ile ilgili en önemli tartışma, onun bedenen mi yoksa ruhen mi gerçekleştiğidir. Kelâm ve hadis âlimlerinin çoğu, olayın bedenen ve uyanıkken meydana geldiği görüşünü benimsemişlerdir. Buna göre ayette geçen “abd” kelimesi Hz. Peygamber kastedilen; Ayetin zahiri manasını yorumlamak için bir sebep yoktur.

Ayetin başında geçen tenzih (sübhane) tabiri de olayın azametine işaret etmektedir. İsra ve mi’rac rüyada gerçekleşmiş olsaydı, bu sıradan bir olay olurdu ve Kureyş bunu inkâr etmezdi. Ayrıca, (İsra 17/60) “Biz rüyayı size gösterdik, insanlar için bir imtihan vesilesi olarak gördük…” (İsra 17/60) ayetinde geçen “rüya” kelimesi, gözle görmek anlamına gelir; Uyurken gördüğü rüyayı bildirseydi, imtihan sayılmazdı.

MİRAC OLAYI NE ZAMAN GERÇEKLEŞTİ?

Kaynaklarda mi’racın meydana geldiğine dair bazı tarihler verilmekle birlikte en sahih rivayet, Müslümanların Birinci ve İkinci Habeş hicretlerinden sonra Hz. Hatice ve Ebu Talib’in vefatından sonraki dönemde hicretten bir yıl önce meydana geldiği rivayet edilmektedir (İbn Kesir, es-Sîre, II, 93, 107).

Rebiülevvel veya Ramazan ayından söz edildiğine dair rivayetler olsa da Müslümanların büyük bir çoğunluğu Recep ayının 27. gecesinde Mi’raj’ı kutlarlar.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu